مدگرایی به‌عنوان یکی از پیامدهای سبک زندگی غربی و آنتولوژی آن در اندیشه توریستین وبلن

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 محقق

2 استاد پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه، قم، ایران

3 دفتر تبلیغات اسلامی

چکیده

هدف این مقاله تبیین پیامدهای مدگرایی به‌عنوان یکی از پیامدهای سبک زندگی غربی است تا بدین وسیله تعارض این رفتار سبکی با سبک زندگی اسلامی هویدا گردد. برای دستیابی به این مقصود و با روش توصیفی و تحلیلی، تلاش شده است هندسه مدگرایی در اندیشه وبلن با استفاده از شیوه آنتولوژی ترسیم گردد؛ به همین منظور مفهوم مد و مدگرایی و مفاهیم مرتبط با این دو مفهوم از کتاب نظریه طبقه مرفه تورستین وبلن گرفته شده و ارتباط معنایی میان آنها براساس ضوابط آنتولوژی برقرار گردیده است. داده تحقیق این است که مفهوم مد و مدگرایی از نظر وبلن پیامدهای خسارت‌باری هم در حوزه اندیشه و هم در حوزه اخلاق دارد؛ یعنی این ناهنجاری اجتماعی، از نظر وجودی، هم در حوزه اندیشه و هم اخلاق، تأثیر جبران‌ناپذیری می‏گذارد و این ارتباطات در متن مقاله به تصویر کشیده شده است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Fashion Victim as One of the Consequences of Western Lifestyle and Its Anthology in the Thought of Thorstein Veblen

نویسندگان [English]

  • Abdolhossein Khosropanah 2
  • fateme hassanzadeh 3
2 Professor, Research Institute for Islamic Culture and Thought, Qom, Iran
3 daftar tableghat
چکیده [English]

The purpose of this article is to explain the consequences of fashionism as one of the consequences of the Western lifestyle in order to reveal the conflict between this style behavior and the Islamic lifestyle. To achieve this goal, and with a descriptive and analytical method, an attempt has been made to draw the geometry of fashion in Veblen's thought using the method of ontology; For this purpose, the concept of fashion and fashionism and the concepts related to these two concepts have been taken from Thorstein Veblen's book The Theory of the Prosperous Class and a semantic connection has been established between them based on the criteria of ontology. The research data is that the concept of fashion and fashionism has harmful consequences for Veblen both in the field of thought and in the field of ethics; That is, this social anomaly has an irreversible effect on existence, both in the field of thought and morality, and these connections are depicted in the text of the article.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Fashion
  • Fashionism
  • Ontology Of Fashion And Fashionism
  • The Consequences of Fashionism
  • Thorstein Veblen
  • Bodybuilder
1.    ابن‌سینا، حسین بن علی. (1403ق). الاشارات والتنبیهات (شارح: خواجه نصیرالدین طوسی، چاپ دوم). بیروت: نشر دفتر نشر کتاب.
2.    استوارت جی راسل، پیتر نورویک. (1389). رویکرد نوین در هوش مصنوعی (مترجم: سعید راحتی، چاپ سیزدهم). مشهد: انتشارات آستان قدس رضوی.
3.    اولیایی، منصوره. (1396). پیش‌درآمدی بر سبک زندگی اسلامی ایرانی (چاپ اول). قم: نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی.
4.    بهشتی، ملوک‌السادات. (1393). طراحی و پیاده‌سازی علوم پایه براساس مفاهیم و روابط موجود در اصطلاح‌نامه‌های مرتبط، مجله پژوهش‌نامه پردازش و مدیریت اطلاعات، 30(3)، صص 677- 696.
5.    حسن‌زاده، حسین. (1397). ضرورت ایجاد آنتولوژی فقه برای مدیریت اطلاعات فقهی در فضای دیجیتال، مجله کاوشی نو در فقه، 25(96)، صص ۲۸-56.
6.    خواجه نصیرالدین طوسی، محمد بن محمد. (1413ق). اخلاق ناصری (چاپ اول). تهران: علمیه اسلامیه.
7.    داورپناه، محمدرضا. (1384). «ضرورت‌‌های نوین بازنگری در ذخیره و بازیابی اطلاعات»، مجله کتابداری و اطلاع‌رسانی، 1(3)، صص 67-88.
8.    ژاکار، آلبر. (1380). علم و اعتقاد (مترجم: عباس باقری، چاپ اول). تهران: نشر نی.
9.    سهروردی، یحی بن حبش. (1372). مجموعه مصنفات شیخ اشراق (چاپ دوم). تهران: نشر مؤسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی.
10.    صدرالمتألهین شیرازی، محمد بن ابراهیم. (1981م). الحکمة المتعالیه فی الاسفار الاربعة (چاپ سوم). بیروت: دار احیاء التراث العربی.
11.    طبرسی، احمد بن علی. (1403ق). الاحتجاج (چاپ اول). مشهد: نشر مرتضی.
12.    علامه طباطبایی، سیدمحمدحسین. (1417ق). تفسیر المیزان (چاپ پنجم). قم: انتشارات جامعه مدرسین.
13.    علی‌محمدی، داریوش. (1389). رویکردهای و راهکارهای نوین سازماندهی اطلاعات (چاپ اول). تهران: نشر کتابدار.
14.    فاضلی، محمد. (1382) مصرف و سبک زندگی (چاپ اول). قم: نشر صبح صادق.
15.    فیض کاشانی، مولی محسن. (1387). المحجة البیضاء فی تهذیب الاحیاء (مترجم: عبدالعلی صاحبی، چاپ سوم). مشهد: نشر بنیاد پژوهش‌های اسلامی.
16.    فیض کاشانی، مولی محسن. (1417ق). المحجة البیضاء فی تهذیب الاحیاء (چاپ چهارم). قم: انتشارات جامعه مدرسین.
17.    قانعی، محمد. (1396). کاهش ویژگی سیستم‌های اطلاعاتی ناقص بر مبنای تئوری مجموعه راف با استفاده از الگوریتم رقابت استعماری فازی. مجله مدیریت فناوری اطلاعات، 9(1)، صص 123- 142.
18.    کامیار، حسین. (1389). ترجمه سمانتیک وب، فصل ششم: کاربردها؛ مشهد: آزمایشگاه فناوری وب دانشکده مهندسی دانشگاه فردوسی: http://wtlab.um.ac.ar
19.    گرونر، یوکا. (1392). جامعه‌شناسی سلیقه (مترجم: مسعود کیانپور، چاپ اول). تهران:
نشر مرکز.
20.    مصباح یزدی، محمدتقی. (1379). اخلاق در قرآن (ج1، چاپ چهارم). قم: انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(قدس سرّه).
21.    مطهری، مرتضی. (1366). مقالات فلسفی (چاپ اول). تهران: انتشارات حکمت.
22.    مطهری، مرتضی. (1370). فطرت (چاپ دوم). تهران: انتشارات صدرا.
23.    نراقی، محمدمهدی. (1408ق). جامع السعادات (چاپ ششم). بیروت: مؤسسة الاعلمی للمطبوعات.
24.    وبلن، تورستین. (1383) نظریه طبقه مرفه (مترجم: فرهنگ ارشاد، چاپ اول). تهران: نشر نی.
25.    ورام بن ابی‌فراس، مسعود بن عیسی. (1410ق). مجموعه ورام (چاپ اول). قم: نشر مکتبۀ فقیه.