مدیریت دانش، چیستی و چرایی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

استادیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و سرپرست پژوهشکده مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی

چکیده

تنوعِ کاربردِ واژه دانش، مفهوم این اصطلاح را پیچیده کرده است و به تبع آن درک درست و تعریف مورد توافقی از اصطلاح مدیریت دانش وجود ندارد. همان‌گونه که در چرایی مدیریت دانش نیز تفاوت نظر است. این پژوهش، به روش توصیفی ـ تحلیلی در تلاش است با
بررسی کاربردهای دانش، تبیین کند که منظور از دانش چیست و چه چیزی با مدیریت دانش
رخ می‌دهد که انجام آن را ضروری می‌سازد؟ ازاین‌رو؛ پس از بررسی ماهیت دانش در قلمرو ذهنی و عینی و کاربردهای آن، مدیریت دانش را که موضوعی میان رشته‌ای است از زاویه‌های مختلف مورد مطالعه قرار داده است و به چرایی مدیریت دانش، بر پایه استراتژی و راهکارهایی استاندارد پرداخته و در جمع‌بندی، بر کیفیت مدیریت دانش و مدیریت پویا و اجتهاد علمی تاکید کرده است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Knowledge management, what and why

نویسنده [English]

  • Muhammad Hadi Yaqubnezhad
Assistant Professor, Islamic Information and Document Management
چکیده [English]

The variety of uses of the word knowledge has complicated the meaning of the term. Consequently, there is no agreed understanding and definition of the term knowledge management. Just as there is disagreement over why knowledge management. This character, in a descriptive-analytical way, tries to explain the meaning of knowledge by examining the applications of knowledge, and what happens to knowledge management that makes it necessary to do so? After examining the nature of knowledge in the subjective and objective realm and its applications, it has studied knowledge management, which is an interdisciplinary subject, from different angles. And why knowledge management, based on standard strategies and solutions, and in summary, emphasizes the quality of knowledge management and dynamic management and scientific Ijtihad.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Knowledge
  • Knowledge Management
  • Knowledge Organization
  • Science Development
  1. حسن‌زاده، محمد. (1384). مدیریت اطلاعات و مدیریت دانش (رویکرد مقایسه‌ای)، اطلاع‌شناسی، 3(1و2) صص 7-21.
  2. داورپناه، محمدرضا؛ آرمیده، معصومه. (1384). اطلاعات و جامعه. تهران: دبیزش.
  3. درسنامه آموزشی مدیریت دانش سازمانی، مجتمع فنی رایانگان، بخش اول https://education.niazerooz. com/c-4785/a-1051850
  4. حری، عباس. (1377). اصطلاح‌نامه بین‌المللی توسعه فرهنگی یونسکو. تهران: دفتر پژوهش‌های فرهنگی.
  5. دیانی، محمدحسین؛ زینس، چیام. (1390). معنای سه مفهوم پر کاربرد داده، اطلاع و دانش (سخن سردبیر)، فصلنامه کتابداری و اطلاع‌رسانی، 14(54)، صص 5- 9.
  6. شریف، عاطفه. (1387). کاربرد هستی‌شناسی‌ها در نظام مدیریت دانش، فصلنامه کتابداری و اطلاع‌رسانی، 11(43)، صص 97 - 116.
  7. مبلغی، احمد. (1390). سخنرانی در همایش کتابخانه دیجیتالی و نظام‌های دانش‌مدار، قم: سالن همایش‌های دفتر تبلیغات اسلامی، مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی.
  8. منصوری، رضا. (1395). تولید علم: مفهومی ابداع ایرانیان (سرمقاله) خبرنامه انجمن ریاضی، 37(۱۴۷)، ص 24.
  9. نصر، سیدحسین. (1381). معرفت و معنویت (مترجم: انشاء الله رحمتی). تهران: انتشارات سهروردی.
  10. یر، دمپی. (1371). تاریخ علم (مترجم: عبدالحسین آذرنگ). تهران: سمت.
  11. یعقوب‌نژاد، محمدهادی. (1394). شبکه مفهومی اصطلاحات، کاربردها و ویژگی‌ها. مجله آینه پژوهش، (152)، صص5 تا 12.
  12. یعقوب‌نژاد، محمدهادی. (1396). هندسه علوم از نگاه علم‌شناسی، مجموعه مقالات کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی، 3(1)، صص 127- 152.

13. Anquetil, N. et al. (2007). Software maintenance seen as a knowledge management issue. Information and Software Technology، (49), pp. 515–529. Retrieved Feb، 20, 2007, From Science direct Database.