پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامیمدیریت دانش اسلامی2476-72553پاییز و زمستان (پیاپی 6)20210923An Introduction to the Ontology of Lies from the Perspective of the Qur'anمقدمهای بر هستیشناسی دروغ از منظر قرآن7287201110.22081/jikm.2022.62787.1069FAحسینحسن زادهمدیر گروه پژوهشی اصطلاح نامهJournal Article20211228This study aims to discover the existential and ontological relationship between the word "lie" and other words in the Holy Quran. The question is whether there is a way to discover the exact, explicit, clear, and true relationship between the concept of lie and other concepts in the Qur'an so that the geometry of this concept can be accurately illustrated from the perspective of the Holy Qur'an. To achieve this goal and through a descriptive method and content analysis, it has been tried to use the method of ontology, in the sense intended in information science (scientology) to discover the existential relationship between the word lie and other concepts in the Qur'an. The research data is that in the Holy Qur'an, the word Kidhb (meaning lie) and its derivatives such as Takdhib, Kadhib, Yakdhiboun are related to many other words such as polytheism, infidelity, hypocrisy, non-adherence to divine guardianship and non-adherence to religion. By using the ontology method, the type of these relationships is clearly, accurately, and vividly illustrated. For example, polytheism has been shown to be one of the greatest lies and polytheist is the greatest liar.هدف این پژوهش کشف ارتباط وجودی و هستیشناسانه واژه دروغ با واژههای دیگر در قرآن کریم است. سؤال این است آیا راهی برای کشف ارتباط دقیق، صریح، شفاف و مطابق با واقع مفهوم دروغ با سایر مفاهیم در قرآن وجود دارد تا به وسیله آن، هندسه این مفهوم از منظر قرآن شریف بهطوردقیق ترسیم شود. برای رسیدن به این مقصود و با روش توصیفی و تحلیل محتوا، <br />سعی شده است از روش آنتولوژی، به معنای مورد نظر در علم اطلاعرسانی (علم دانششناسی) برای کشف ارتباط وجودی بین واژه دروغ با سایر مفاهیم در قرآن استفاده شود. داده پژوهش <br />این است که در قرآن کریم واژه کذب و مشتقات آن مانند تکذیب، کاذب، یکذبون با واژههای فراوان دیگر مانند شرک، کفر، نفاق، عدم التزام به ولایت الهی و عدم التزام به دین ارتباط دارد <br />که با استفاده از شیوه آنتولوژی، نوع این ارتباطات بهصورت صریح، دقیق و شفاف ترسیم <br />گردیده است؛ مثلاً مشخص شده است شرک، یکی از بزرگترین دروغها و مشرک، بزرگترین دروغگو است. https://jikm.isca.ac.ir/article_72011_7c647b2ba6610a7c92e44e0625cbe53f.pdfپژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامیمدیریت دانش اسلامی2476-72553پاییز و زمستان (پیاپی 6)20210923Designing a Model for Developing Managerial Knowledge Based on Moral Virtues and Religious Teachings
among Managers in Kermanshahطراحی مدل توسعه دانش مدیریتی مبتنی بر فضایل اخلاقی و آموزههای دینی در بین مدیران استان کرمانشاه29607200710.22081/jikm.2022.62944.1070FAسلیمانشفیعیمدرس دانشگاهکورشبابلیمعاون علمی سپاه حضرت نبی اکرم (ص) استان کرمانشاهJournal Article20220110This study has examined the role of principles and foundations of Islamic management as well as ethical virtues in the development of managers' knowledge. The research method is applied based on the purpose of the study, survey research based on the method of data collection, and the type of correlation schemes is the method of path analysis and structural equation model. The statistical population was the general managers of government departments and organizations in Kermanshah province, Iran. The statistical community consisted of <br />110 departments, which according to Morgan table, the sample size was 86 people. 79 people (91.8%) answered the questionnaire. The measurement tool was a researcher-made questionnaire. The findings of exploratory analysis indicated that the effects of Islamic management principles, ethical virtues, and management techniques on the development of Islamic management knowledge are significantly different in terms of male and female managers. The results showed that the variable of Islamic management principles with a direct effect coefficient of 0.509 was able to predict 30.8% of the total variance (changes) in the development of managerial knowledge. In general, the variables of Islamic knowledge management principles, ethical virtues, and management techniques have been able to explain and predict 68.1% of the changes in the variable of the managers' knowledge development. A significant coefficient related to the moderating variable showed that the factors of non-realization of Islamic management (0.204) did not have a significant effect on non-realization of Islamic management.در این پژوهش نقش اصول و مبانی مدیریت اسلامی و همچنین فضایل اخلاقی در توسعه دانش مدیران بررسی شده است. روش پژوهش براساس هدف پژوهش از نوع کاربردی و براساس نحوه گردآوری دادهها روش پژوهش پیمایشی از نوع طرحهای همبستگی به شیوه تحلیل مسیر و الگوی معادلات ساختاری است. جامعه آماری، مدیران کل ادارات و سازمانهای دولتی استان کرمانشاه بوده است. اعضای جامعه آماری متشکل از 110 اداره بود که براساس جدول مورگان حجم نمونه 86 نفر محاسبه شد. 79 نفر (8/91 درصد) به پرسشنامه پاسخ دادند. ابزار اندازهگیری پرسشنامه محقق ساخته بود. نتایج تحلیل اکتشافی نشان داد آثار مبانی مدیریت اسلامی، فضایل اخلاقی و تکنیکهای مدیریتی بر توسعه دانش مدیریت اسلامی از نظر مدیران مرد و زن تفاوت معناداری دارد. آثار کل نشان داد متغیر مبانی مدیریت اسلامی با ضریب اثر مستقیم 509/0 توانست 8/30 درصد از کل واریانس (تغییرات) توسعه دانش مدیریتی را پیشبینی کند. بهطورکلی متغیرهای مبانی مدیریت دانش اسلامی، فضایل اخلاقی و تکنیکهای مدیریتی توانستهاند 1/68 درصد از تغییرات متغیر توسعه دانش مدیران را تبیین و پیشبینی کنند. ضریب معناداری مربوط به متغیر تعدیلکننده نشان داد عوامل عدم تحقق مدیریت اسلامی (204/0) تأثیر برجستهای در عدم تحقق مدیریت اسلامی نداشتند.https://jikm.isca.ac.ir/article_72007_3f77c52fbc394b3b4a35f0120c688225.pdfپژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامیمدیریت دانش اسلامی2476-72553پاییز و زمستان (پیاپی 6)20210923An Examination and Analysis of the Nature and Examples of Worshipبررسی و تحلیل ماهیت و مصادیق عبادت61967200810.22081/jikm.2022.60315.1049FAسید محمد رضیآصف آگاهپژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامیعلیرضافجریدانشآموخته سطح چهار حوزه علمیه، قم، ایران.Journal Article20210228There is a challenge in the studies of the concept and examples of worship. First, there are several views for the definition of worship (seven meanings) and most jurists have not clearly stated which meaning they have followed. Secondly, because of the challenge in concept studies, most jurists have been challenged in expressing the examples of worship, or have deviated and provided a few examples from their own point of view in worship, or have gone to extremes and given more examples or they have confused the meanings of the examples of worship and given some examples of one meaning along with some examples of other meanings. The present study seeks to enumerate and refine the meanings of worship and then to determine the examples of each meaning clearly. In this research, induction method has been used. First, in the words of jurists and Usul scholars, the concept of worship was studied and related terms were collected. Then, in the jurisprudential books, the examples of worship were examined and at the end, the examples of each meaning were determined. The novelty of the paper is in three items. The terminology of the concept of worship and the separation of their examples, the difference between the term worship and terms such as devotional and proximity, and the difference between inference in worship and non-worship; the issues that have not been studied based on this method so far.در مفهوم شناسی و مصداق شناسی عبادت چالش است؛ اولا: عبادت دارای اصطلاحات متعددی است(هفت اصطلاح) و اکثر فقیهان بهروشنی بیان نکردهاند که از کدام اصطلاح پیروی کردهاند؛ ثانیا: به تبع چالش در مفهوم شناسی، اکثر فقیهان در بیان مصادیق عبادت دچار چالش شدهاند، یا تفریط کرده و مصادیق کمی از اصطلاح مختار خود در عبادات را شمردهاند، یا افراط کرده و مصادیق زیادتری را آوردهاند، یا میان مصادیق اصطلاحات خلط کردهاند و برخی از مصادیق یک اصطلاح را به همراه برخی از مصادیق اصطلاح دیگر آوردهاند. این پژوهش در صدد است تا اصطلاحات عبادت را استقصا و تنقیح کند و سپس مصادیق هر اصطلاح را به روشنی تعیین نماید.<br />در این تحقیق از روش استقرا استفاده شده است؛ ابتدا در کلام فقیهان و اصولیان مفهوم عبادت بررسی شد و اصطلاحات عبادت بهدست آمد، سپس در کتابهای فقهی مصادیق عبادات جستوجو شد و در پایان مصادیق هر اصطلاح تعیین گردید.<br />نوآوری مقاله در اصطلاحشناسی مفهوم عبادات و تفکیک مصادیق آنها، تفاوت اصطلاح عبادت با اصطلاحاتی مانند تعبدی و قربی و تفاوت در استنباط در عبادات با غیر عبادات است؛ امری که تاکنون بدین نحو پژوهش نشده است.https://jikm.isca.ac.ir/article_72008_40cfeb0a5390ba7f1071f11e7f6ecd3a.pdfپژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامیمدیریت دانش اسلامی2476-72553پاییز و زمستان (پیاپی 6)20210923The Semantic Course of the Word "Martyrdom" in the Qur'anسیر معنایی واژه شهادت در قرآن971367200610.22081/jikm.2022.62671.1068FAالماساسلامیدبیر پژوهشکده جنگ های نامنظم و توسعه پدافند داخلی- پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدسJournal Article20211213Martyrdom and seeking martyrdom are among the issues and problems of the Qur'an and Hadith and one of the important principles and necessities of the religion of Islam that must be properly identified. The best source for identifying the origin of the nature and characteristics of martyrdom is to study and discover its aspects and angles in the Qur'an and narratives. Understanding the secrets and ways of martyrdom is necessary to show the path of martyrdom. Examining the semantic field of the word martyrdom and its semantic course in the texts of Jahiliyah (age of ignorance before the emergence of Islam) and the Qur'an, shows that the word martyrdom is literally the same as the original meaning and the term martyrdom after the revelation of the Qur'an has been expanded and promoted. Examining the root derivatives of "martyrdom" with the concept of being killed in the way of God shows that this word retains its basic meaning (in Persian) "presence", "perception of presence", "observation", "witness" and "testimony" and has entered the semantic system of the Qur'an with semantic elements with positive value in the course of its semantic evolution. In other words, it can be said that although the concept of "Shahada (in Arabic شَهَدَ)" derivatives was well known to the Arabs of that age, it was used as the meaning of being killed in the way of God, according to which it could ensure human happiness. This study seeks to answer the question of the semantic course of the word "martyrdom" in the Holy Qur'an, and then to examine the constructive semantic elements of "martyr and martyrdom".شهادت و شهادتطلبی از موضوعات و مسائل قرآنی و حدیثی و از اصول مهم و ضروریات دین اسلام است که باید بهدرستی شناخته شود. بهترین منبع برای شناسایی منشأ ماهیت و ویژگیهای شهادت، بررسی و کشف ابعاد و زوایای آن در قرآن و روایات است. درک رازها و راه و رسم شهادت برای نمایش طریقۀ شهادتطلبی ضروری و لازم است. بررسی حوزه معنایی واژه شهادت و سیر معنایی آن در متون جاهلی و قرآن، نشاندهنده آن است که واژه شهادت از نظر لغوی همان معنای اولیه است و شهادت اصطلاحی بعد از نزول قرآن از توسیع و ترفیع معنایی برخوردار شده است. بررسی مشتقات ریشه «شهادت» با مفهوم کشتهشده در راه خدا نشان میدهد این واژه با حفظ معنای اساسی «حضور»، «ادراک حضور»، «مشاهده»، «شاهد» و «گواهی» و با عناصر معنایی با بار ارزشی مثبت در سیر تکامل معنایی خود وارد نظام معنایی قرآن شده است؛ به عبارت دیگر میتوان گفت هرچند مفهوم مشتقات «شهد» نزد عرب آن روز کاملاً شناختهشده بود، معنای کشتهشده در راه خدا را پیدا کرد که براساس متعلق آن میتوانست سعادت انسان را تأمین کند. این پژوهش درصدد است تا ضمن پاسخ به سؤال سیر معنایی شهادت در قرآن کریم، در ادامه عناصر سازندۀ معنایی شهید و شهادت را بررسی کند.https://jikm.isca.ac.ir/article_72006_3e15ae1a76609dc33de120691019e026.pdfپژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامیمدیریت دانش اسلامی2476-72553پاییز و زمستان (پیاپی 6)20210923
The Conceptual Structure of Political Sociability and
Its Place in Religious Political Cultureسازه مفهومی جامعهپذیری سیاسی و جایگاه آن در فرهنگ سیاسی دینی1371687201010.22081/jikm.2022.61876.1064FAمحمدکاظمکریمیپژوهشگر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامیJournal Article20210912"Conceptology" is one of the basic steps in any research and all parts of the research are closely related to it or depend on it. Using the documentary method, this paper seeks to identify and define the structure of political socialization in which, in addition to conceptology, it deals with its meanings, applications, functions, similarities, and semantic contrasts and how it is transmitted, derived and related to the concepts of society, sociability, culture and political culture has been studied. Finally, the findings of the study show that political socialization is the process by which political beliefs, values, knowledge, and behaviors are passed on from previous generations to new generations and if they are interpreted and explained correctly, it causes political vitality and a more favorable future for the political society, especially the religious political culture and the Islamic system.«مفهومشناسی» از گامهای اساسی در هر پژوهش است و همه بخشهای پژوهش ارتباط تنگاتنگی با آن پیدا میکنند یا بر آن مترتباند. این نوشتار با بهرهگیری از روش اسنادی، تلاشی است به منظور شناخت و تعریف سازه جامعهپذیری سیاسی که طی آن علاوه بر واژهشناسی، به معانی، کاربردها، کارکردها، قرابتها و تقابلهای معنایی آن پرداخته است و نیز چگونگی انبعاث، اشتقاق و ارتباط آن با مفاهیم جامعه، جامعهپذیری، فرهنگ و فرهنگ سیاسی واکاوی شده است و درنهایت به این نتیجه دست یافته است که جامعهپذیری سیاسی فرایندی است که طی آن باورها، ارزشها، دانشها و رفتارهای سیاسی از نسلهای پیشین به نسلهای جدید منتقل میشوند و اگر بهگونهای درست تفسیر و تبیین شوند، باعث نشاط سیاسی است و آینده مطلوبتری برای جامعه سیاسی، بهویژه فرهنگ سیاسی دینی و نظام اسلامی رقم میزند.https://jikm.isca.ac.ir/article_72010_db751670dda18cb2a86cec24281253df.pdfپژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامیمدیریت دانش اسلامی2476-72553پاییز و زمستان (پیاپی 6)20210923The Impact of Shiite Political Studies on Societyتأثیر مطالعات سیاسی شیعه بر اجتماع1692037200910.22081/jikm.2022.60363.1051FAرضاعیسی نیا قاسم آبادمدیر گروه و عضو هیئت علمی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسیJournal Article20210303Staying in the past and only talking to the dead or going to the future without inheritance and breaking with the past often leads to excess in thought and behavior. In order to run away from extremism and excess, one must take the point of departure "present" and then build the present by focusing carefully on the past and the future. Therefore, it is our task to create or organize the social and political life, and we intend to find a solution for this problem with the help of the thought and biological experience that Shiite thinkers have had. In this article, the author seeks to answer the question "what effect has Shiite political studies had on the organization of social and political life" by analyzing the qualitative content of some works of the Research Center for Political Science and Thought. The hypothesis of the paper is that Shiite thinkers have come to the fore focusing on the socio-political system and have written in this direction by reviving and reconstructing the socio-political thought. The results and findings of the study show that the issues raised in the form of political monotheism, war and peace, politics and government, the individual and the government, enjoining the good and forbidding the evil, reason and revelation, determinism and justice, and justice, have been the issues that Shiite thinkers, with their constant pursuit throughout history, have been among the men of political thought and have had special effects on the organization of social and political life.ماندن در گذشته و فقط برای مردگان حرفزدن یا رفتن به آینده بدون میراث و با گسست از گذشته غالباً به تفریط و افراط در اندیشه و رفتار منجر میگردد؛ پس برای درامانماندن از افراط و تفریط باید نقطه عزیمت را «حال» گرفت و با دقت به گذشته و آینده «حال» را ساخت؛ بنابراین ساختنِ حال یا ساماندهی زندگی اجتماعی و سیاسی مسئله ما است و قصد داریم راه برونرفت از این مسئله را با کمک اندیشه و تجربۀ زیستیای که اندیشمندان شیعی داشتهاند، بیابیم؛ ازاینرو نویسنده در این مقاله تلاش دارد با روش تحلیل محتوای کیفیِ برخی از آثارِ پژوهشکده علوم و اندیشهسیاسی، به پاسخ این پرسش بپردازد که «مطالعات سیاسی شیعه چه تأثیری در ساماندهی زندگی اجتماعی و سیاسی» داشته است و فرضیهاش نیز این بوده که اندیشمندان شیعی با عنایت به سامانِ اجتماعی- سیاسی به میدان آمده و با احیا و بازسازی اندیشه اجتماعی-سیاسی در این راستا قلم زدهاند. نتایج و یافتههای تحقیق نیز این است که مباحث مطرحشده در قالب مباحثِ توحید سیاسی، جنگ و صلح، سیاست و حکومت، فرد و دولت، امر به معروف و نهی از منکر، عقل و وحی، جبر و اختیار، و عدالت، مباحثی بودهاند که اندیشمندان شیعی با پیگیری آن همیشۀ تاریخ در ردیف مردان اندیشه سیاسی قرار گرفتهاند و بر ساماندهی زندگی اجتماعی و سیاسی تأثیرات خاصی داشتهاند.https://jikm.isca.ac.ir/article_72009_c76392af19c95ed408605dbcd1b6cef3.pdf