پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامیمدیریت دانش اسلامی2476-72551394پیش شماره20150923testسخنی باخواننده34476FAمحمد هادییعقوب نژادمعاون پژوهشی و عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامیJournal Article20151205نظم پذیری و سازمان دهی در فعالیت های مختلف انسانی، یکی از خصلت های بارز اوست که احساس نیاز به آن، با افزایش و تنوع عناصر موجود در محیط زندگی او فزونی یافته است. تواناییِ طراحی و سازماندهی، و مدیریتِ مبتنی بر آن، یکی از قابلیت های انسانی است که بنا به ضرورت، هم راه با فکر و اندیشه ی او، رو به پیشرفت بوده است، به شکلی که انسان برای مدیریتِ هر نوع کار و محیطی، طرح خاصی تدوین کرده است. سؤال اساسی این است که برای مدیریت علم و دانش چه راهکاری وجود دارد و از زاویه نگاه مدیریتی چگونه می توان علوم، از جمله علوم اسلامی را مدیریت کرد؟. توجه به علم از نگاهِ مدیریتی و یافتن راه های متناسب با مدیریت علوم اسلامی، مقوله ای حائز اهمیت وبرنامه ای بنیادی است که از نگاهی فرا رشته ای باید مورد کنکاش قرار گیرد. حقیقت آن است که علم و دانش، از جمله دانشهای اسلامی به عنوان اصلی ترین محصول که بر مبنای فرهنگ ومعارف الهی وبا تلاش اندیشوران مسلمان تولد یافته، از قاعده نظم پذیری و سازمان دهی مستثنی نیست و می بایست برای مدیریت قاعده مند آن از روشی علمی بهره جست تا ضمن ایجاد نظم و سازماندهی، و تسلط نسبی بر داشته های علمی ومعرفتی، زمینه ارائه آن به مخاطب مطلوب در فرصت مطلوب و با کیفیت مطلوب را فراهم آورد و با گسترش آن در سطح ملی و فراملی، افق های جدید را برای ارتقاء و تولید علم بازکرد. <br />این نشریه درپی آنست که با واکاوی مسئله مدیریت دانش اسلامی در فضایی علمی و فرخوانی نخبگانی، راه هایی را به سوی مدیریت دانش اسلامی به وجهی قاعده مند و مبتنی بر روشی علمی جستجو کند. راهبرد اصلی در انتشار این مجله، نشر الکترونیکی است تا با بهره گیری از فن آوری، ضمن دریافت مقاله ها، و دیدگاه اندیش ورزان ، دسترسی کاربران را در سطحی وسیع و گسترش پذیر فراهم سازد.https://jikm.isca.ac.ir/article_476_47815eb7135aaadf4eb41686e16c6d64.pdfپژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامیمدیریت دانش اسلامی2476-72551394پیش شماره20150923testرهیافتی مدیریتی به دانش اسلامی522478FAمحمد هادییعقوب نژادمعاون پژوهشی و عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامیJournal Article20151205دانش اسلامی که آمیزه ای ازعلوم و معارف اسلامی ونیز دانسته ها، استعدادهاو تجربه های عالمان مسلمان است؛ ریشه در عقل و وحی دارد و بدین سبب ناظر بر شئون مادی و معنوی و نیز دنیوی و اخروی انسان است و برای همین می تواند به عنوان روح علوم به دیگر دانش ها جهت دهد و آنها را علاوه بر شئون مادی در جنبههای معنوی انسانی نیز اثربخش سازد، سؤال اساسی این است که از زاویه نگاه مدیریتی چگونه می توان علوم اسلامی را مدیریت کرد و برای مدیریت آن چه راهکاری وجود دارد؟ پاسخ به همین پرسش، دراین اثر، مورد نظر است. که این مقاله؛ با تبیین مفهوم علوم اسلامی و مدیریت دانش، تأثیر فن آوری در مدیریت دانش را بازگو نموده و نظام های دانش مدار را مهم ترین رهیافت مدیریتی در علوم اسلامی معرفی کرده است.https://jikm.isca.ac.ir/article_478_99963fcca6c89106719d66b99b34fbd0.pdfپژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامیمدیریت دانش اسلامی2476-72551394پیش شماره20150923testچالش ها ی فراروی بکارگیری اصطلاحنامه در مدیریت دانش اسلامی2338479FAمهدینجیبیعضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامیJournal Article20151205نوشتار پیش روی ارائه تجربیاتی است که در طی سال ها کار نظری و عملی در حوزه تدوین اصطلاحنامه های علوم اسلامی بدست آمده است. تمرکزاصلی این مقاله بر چالش های فراروی بکارگیری اصطلاحنامه های علوم اسلامی به منظور مدیریت دانش اسلامی بخصوص در بخش شناخت صحیح اصطلاحات یک شاخه از شاخه های علوم و معارف اسلامی و پرهیز از خلط میان نگاتشت اصطلاحنامه ی علوم و نمایه سازی متون است. از این رو، پس از تبیین ارتباط میان مدیریت دانش اسلامی با فناوری های نوین اطلاعات و علم اطلاعات و دانش شناسی؛ به نقش اصطلاحنامه ها به عنوان ابزار مدیریت اطلاعات که کمک بزرگی به مدیریت دانش می نماید، اشاره شده و مباحثی، همچون: تعریف اصطلاح، زبان اصطلاحنامه ای و ساختاری، انواع اصطلاح، روابط میان اصطلاحات مطرح گردیده و به چالش هایی در هریک از آنان اشاره شده و راهکارهایی برای برون رفت از آن ها به اختصار بیان شده است.https://jikm.isca.ac.ir/article_479_c65b957879b5ad1225d69e6f2be4439c.pdfپژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامیمدیریت دانش اسلامی2476-72551394پیش شماره20150923testسازماندهی محتوایی علوم اسلامی از طریق نمایه سازی موضوعی به روش ترکیبی3951480FAسید تقیواردیعضو هیأت علمی مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی (وابسته به پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)Journal Article20151205سازماندهی اطلاعات، راهکار مناسب و مقبولی برای مدیریت اطلاعات و تمهیدی برای مدیریت دانش به شمار می آید. علوم اسلامی در بین سایر علوم بشری بخاطر توجه فراوان مسلمانان و حتی غیر مسلمانان به آن، نیاز مبرم به سازماندهی اطلاعات و بالاتر از آن، مدیریت محتوایی آن دارد. <br />نمایه کردن منابع علوم اسلامی گام مؤثری در سازماندهی اطلاعات آن می باشد. اما نمایه های رایج فعلی اطلاعات، که برای سازماندهی سایر علوم به کار گرفته می شود، به صورت تک اصطلاحی است و این روش گر چه مقداری زیادی از سازماندهی اطلاعات را زیر پوشش قرار می دهد، ولی کافی و مستوفا نیست و کاربر را به مقصد نهایی نمی رساند. آنچه در این مورد می تواند اطلاعات را به خوبی سازماندهی و کاربر را به خواسته اصلی اش رهنمون و رضایت وی را جلب کند، نمایه ترکیبی است، که با انتخاب دو یا چند اصطلاح و چینش آنها به صورت ترکیبی ، یک چکیده نمایی تشکیل می گردد و موضوع مورد نظر را به روشنی نشان می دهد و این روش نمایه سازی، نوآوری و ابتکاری در سازماندهی اطلاعات محسوب می شود و می تواند انقلابی در این حوزه به وجود آورد.https://jikm.isca.ac.ir/article_480_cdb3086a08b8d007e5b8f4c59d41c7e0.pdfپژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامیمدیریت دانش اسلامی2476-72551394پیش شماره20150923testنقش مهندسی مفاهیم اخلاقی در کشف نظام اخلاقی اسلام5271482FAسید مهدیمجیدی نظامیعضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامیحسینحسن زادهعضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامیJournal Article20151205بسیاری از آثاری که در حوزه اخلاق اسلامی نگاشته شده است ناظر به ارائه نظام اخلاقی نیست؛ برخی درصدد تبیین نظام اخلاقی اسلام برآمده و با همین عنوان آثاری نیز ارائه دادهاند اما آنچه در عمل مشاهده میشود بیان کلیاتی مرتبط با نظام اخلاقی است و اثری از جزئیات و تفاصیل روابط درونی اضلاع یک نظام که لازمه قطعی آن میباشد به چشم نمیخورد. گرچه عدهای سعی کردهاند با بیان مؤلفههای نظام اخلاقی اسلام به حل این مشکل بپردازند؛ لیکن نقیصهای که در تبیین نظام اخلاقی اسلام به چشم میخورد صرفاً با بیان کلیاتی از قبیل مؤلفهها برطرف نمیشود بلکه آن نیازمند کشف همه ابعاد ، زوایا و روابط درهمتنیده میان آن است. در این مقاله تلاش بر این است با بهره گیری از ابزارهای مهندسی محتوا نظیر اصطلاح نامه و هستان شناسی، راهکاری منطقی جهت کشف نظام اخلاقی اسلام ارائه شود.https://jikm.isca.ac.ir/article_482_1ccfca8d71b0d21c3a99641c88b6a54f.pdfپژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامیمدیریت دانش اسلامی2476-72551394پیش شماره20150923test«مسایل جدید کلامی»و رده بندی مباحث آن7288503FAمرتضیمتقی نژادعضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامیJournal Article20151206نگارنده در این نوشتار بعد از پذیرش تحول و تجدد در زمینه ی مسایل، روش ها، مبانی ومبادی علم کلام و...ولی به جهت تغییر نکردن موضوع و غرض وهدف علم کلام، این نوع تحولات را تحول در ماهیت علم به حساب نیاورده است. از طرفی دیگر قایلان به تغییر ماهیت، ادله متقنی هم برای ادعای خودشان ندارند. سپس مسایل جدید کلامی را به عنوان هر نوع تحول مرتبط علمی- اعم از مسایل مرتبط ، روش های مرتبط، مبانی مرتبط و .... - با باورهای دینی اعتقادی و غیراعتقادی مطرح کرده است. و براساس تعریف فوق ساختار مسایل جدیدکلامی به قرار ذیل خواهد بود: <br /> <br /> https://jikm.isca.ac.ir/article_503_e35f25921dcdfdd233fdb11b91f3065b.pdfپژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامیمدیریت دانش اسلامی2476-72551394پیش شماره20150923The Effect of the Islamic Sciences and Cultural Academy’s Libraries on Promoting the User’s Information Literacy Skillsبررسی تاثیر کتابخانه های پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی بر ارتقاء سواد اطلاعاتی کاربران89104505FAمحمدابراهیمپیرنظریاندانشجوی کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه آزاد واحد خمینسید مهدیطاهریعضو هیات علمی گروه علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه علامه طباطبائینفیسهاحمدیعضو هیات علمی کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه پیام نور لواساناتJournal Article20151206Abstract <br />The present research has applied survey-analytical methodology in order to assess the effect of libraries of the Islamic Sciences and Culture Academy on promoting users' information literacy skills. Statistical population were 440 users (having the foundation degree or higher) among the public and scientific libraries of the Research Institute and 205 users have been selected by means of simple random sampling. A questionnaire which has been designed according to reliable references has applied for collecting data. Among 205 distributed questionnaires, 174 questionnaires have been completed by the users. Findings show that while technologies and facilities existed in the libraries of the Research Institute have an important role in promoting users' information literacy skills, librarians have a medium influence. Instructions to the users provided by the librarians are in a low level. Current shortages in the libraries have created many obstacles for promoting users' information literacy skills. In general, the assessment of the surveyed factors shows that the libraries of the Research Institute have some favorable influence on promoting users' information literacy skills. Also among the surveyed factors, the current shortages in the libraries have the most influence on promoting users' information literacy skills. Finally, some suggestions have been presented to the libraries of the Research Institute of Islamic Sciences and Culture to improve the situation of effective factors on promoting users' information literacy skills.پژوهش حاضر با هدف تبیین تأثیر کتابخانههای پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی بر ارتقاء مهارتهای سواد اطلاعاتیکاربران با روش پیمایشی-توصیفی انجام شد. جامعه پژوهش را 440 نفر از کاربران کتابخانههای عمومی و تخصصی پژوهشگاه (دارای مدرک کاردانی به بالا) تشکیل میدادند که بر اساس روش تصادفی ساده 205 نفر از میان آنها انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه طراحی شده بر اساس مولفههای موجود در منابع معتبر بود. از میان 205 پرسشنامه توزیع شده، 174 پرسشنامه توسط کاربران تکمیل گردید. یافتهها حاکی از آن است که کتابداران کتابخانههای پژوهشگاه تاثیر متوسطی در ارتقای سواد اطلاعاتی کاربران دارند. در حالی که فناوریها و امکانات موجود در کتابخانههای پژوهشگاه نقش موثرتری را در ارتقای سواد اطلاعاتی کاربران ایفا نمودهاند. امتیاز به دست آمده برای میزان تاثیر آموزشهای ارائه شده توسط کتابخانه به کاربران بیانگر وضعیت نامطلوب این عامل است. عامل بعدی یعنی کاستیهای موجود در کتابخانههای پژوهشگاه موانع زیادی برای ارتقای سواد اطلاعاتی کاربران ایجاد نمودهاند. به طور کلی برآیند تاثیر عوامل مورد بررسی تاثیر نسبتاً مطلوب کتابخانههای پژوهشگاه بر ارتقای سواد اطلاعاتی کاربران را نشان میدهند. در میان عوامل نیز کاستیها بیشترین تاثیر را نسبت به دیگر عوامل بر ارتقای سواد اطلاعاتی کاربران داشتهاند. در پایان پیشنهادهایی برای بهبود وضعیت عوامل موثر بر ارتقای سواد اطلاعاتی به کتابخانههای پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ارائه شده است.https://jikm.isca.ac.ir/article_505_65df4ea88c77f5d6c58668aa66c6237a.pdf