پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامیمدیریت دانش اسلامی2476-72552بهار و تابستان (پیاپی 3)20200320Approach Studies for the Representation of Jurisprudence Informationرویکردشناسی بازنمایی اطلاعات دانش فقه7396964510.22081/jikm.2021.59759.1045FAسید تقیواردیمدیر گروه پژوهشی سازماندهی اطلاعات و مدارک پژوهشکده مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامیJournal Article20201119Knowledge of jurisprudence, due to the structural scope and increased information production on the one hand and the need for it on the other hand, requires information management through information representation. On the other hand, the representation of information, due to its inclusion between the minimum and maximum, needs to refine the concept, methods and operational approaches, each of which needs to be discussed independently; However, this research, which is applied in terms of collection, library and descriptive studies with an analytical approach and purpose-based, with the aim of explaining and clarifying indexing approaches, seeks to examine different trends in information representation and to identify and examine it in two ways: first in terms of information representation orientation and second in terms of information representation content. In the tendency of information representation, there are three approaches called document-oriented approach, user-oriented approach and domain-oriented approach, which is more necessary for the management of jurisprudential knowledge information, domain-oriented approach. In the content of information representation, there are three approaches called lexical approach, thematic approach and citation approach, which is the best approach to representing the knowledge of jurisprudence, thematic approach.دانش فقه به سبب گستردگی ساختاری و فزونی تولید اطلاعات از یک سو و نیاز به آن از سوی دیگر، نیاز به مدیریت اطلاعات از طریق بازنمایی اطلاعات دارد. از سویی بازنمایی اطلاعات به دلیل شمول عنوان آن بین حداقلی و حداکثری، نیاز به تنقیح مفهوم، روشها و رویکردهای عملیاتی دارد که هر کدام نیاز به بحث و بررسی مستقل دارند؛ اما این پژوهش که از جهت گردآوری، کتابخانهای و از جهت مطالعات، توصیفی با رویکرد تحلیلی و براساس هدف، کاربردی است، با هدف تبیین و شفافسازی رویکردهای نمایهسازی، درصدد بررسی گرایشهای مختلف بازنمایی اطلاعات است و آن را از دو جهت شناسایی و بررسی کرده است: اول از جهت گرایش بازنمایی اطلاعات و دوم از جهت محتوای بازنمایی اطلاعات. در گرایش بازنمایی اطلاعات، سه رویکرد به نامهای رویکرد مدرکگرا، رویکرد کاربرگرا و رویکرد حوزهگرا وجود دارد که برای مدیریت اطلاعات دانش فقه، رویکرد حوزهگرا لازمتر است. در محتوای بازنمایی اطلاعات نیز سه رویکرد به نامهای رویکرد واژگانی، رویکرد موضوعی و رویکرد استنادی وجود دارد که بهترین رویکرد بازنمایی دانش فقه رویکرد موضوعی معرفی شده است.https://jikm.isca.ac.ir/article_69645_34868ccc8609e0d81a60f536543bf581.pdfپژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامیمدیریت دانش اسلامی2476-72552بهار و تابستان (پیاپی 3)20200320A study of the three proposed structures of jurisprudence after Shahid Sadrبررسی ساختارهای پیشنهادی علم فقه از منظر فقیهان پیش از شهید صدر (ساختارهای فقهی مستقل از علم حقوق)40726964610.22081/jikm.2021.60314.1050FAسید محمد رضیآصف آگاهپژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامیرضااسفندیاری (اسلامی)دانشیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامیJournal Article20210228In Imami jurisprudence, less attention has been paid to the study of jurisprudential structures. Some thinkers have studied a number of jurisprudential structures; But these studies face three challenges: selective structure selection, overview and transience, and poverty in analysis. The necessity and purpose of this research are two things: first, achieving the characteristics of structures, second, re-reading the proposed jurisprudential structures and criticizing them to determine the advantages and disadvantages of these structures and by comparing previous structures to open comprehensive structures tailored to the nowdays needs. The theory that this article seeks to prove is that most early jurists have structured jurisprudence based on its issues and provided an intra-scientific structure, unlike later jurists who have proposed more extra-scientific structure and jurisprudence for the science of jurisprudence. This article examines and evaluates the proposed structures. These structures are characterized by independence from jurisprudence. According to induction, the five proposed structures before Shahid Sadr are: Ibn Baraj's structure in Al-Mohadhab, the Shahid Avval in al-Qawaid va al-Fawaid, Sivari in Nazd al-Qawaid, Fayz Kashani in Wafi and Nokhbe and Amili in the Miftah al-Karama.در فقه امامیه کمتر به بررسی ساختارهای فقهی توجه شده است. برخی از اندیشمندان، تعدادی از ساختارهای فقهی را بررسی کردهاند؛ اما این بررسیها دچار سه چالشاند: انتخاب گزینشی ساختار، بررسی اجمالی و گذرا و فقر در تحلیل. ضرورت و هدف از این تحقیق دو چیز است: اول دستیابی به ویژگیهای ساختارها، دوم بازخوانی ساختارهای پیشنهادی فقهی و نقد آنها تا مزایا و کاستیهای ساختارهای مذکور مشخص شوند و با مقایسه ساختارهای پیشین راه برای ارائه ساختارهای جامع و متناسب با نیازهای روز باز شود. نظریهای که این مقاله در پی اثبات آن است، این است که بیشتر فقیهان متقدم، فقه را براساس مسائل آن ساختاربندی کردهاند و ساختاری درونعلمی ارائه کردهاند، برخلاف فقیهان متأخر که بیشتر ساختار برونعلمی و ناظر به حقوق برای علم فقه پیشنهاد کردهاند. این مقاله ساختارهای پیشنهادی متقدمان را بررسی و ارزیابی میکند. ویژگی این ساختارها استقلال از علم حقوق است. براساس استقرا، پنج ساختار پیشنهادی پیش از شهید صدر عبارتاند از: ساختار ابنبراج در المهذب، شهید اول در القواعد و الفوائد، سیوری در نضدالقواعد، فیض کاشانی در وافی و نخبه و عاملی در مفتاح الکرامة.https://jikm.isca.ac.ir/article_69646_7b58d6f70cdc53132d8a4b80b0b77bd7.pdfپژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامیمدیریت دانش اسلامی2476-72552بهار و تابستان (پیاپی 3)20200320Fashion Victim as One of the Consequences of Western Lifestyle and Its Anthology in the Thought of Thorstein Veblenمدگرایی بهعنوان یکی از پیامدهای سبک زندگی غربی و آنتولوژی آن در اندیشه توریستین وبلن731006964710.22081/jikm.2021.59816.1046FAحسینرحیمی نراقیمحققعبدالحسینخسروپناهاستاد پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه، قم، ایرانفاطمهحسن زادهدفتر تبلیغات اسلامیJournal Article20201215The purpose of this article is to explain the consequences of fashionism as one of the consequences of the Western lifestyle in order to reveal the conflict between this style behavior and the Islamic lifestyle. To achieve this goal, and with a descriptive and analytical method, an attempt has been made to draw the geometry of fashion in Veblen's thought using the method of ontology; For this purpose, the concept of fashion and fashionism and the concepts related to these two concepts have been taken from Thorstein Veblen's book The Theory of the Prosperous Class and a semantic connection has been established between them based on the criteria of ontology. The research data is that the concept of fashion and fashionism has harmful consequences for Veblen both in the field of thought and in the field of ethics; That is, this social anomaly has an irreversible effect on existence, both in the field of thought and morality, and these connections are depicted in the text of the article.هدف این مقاله تبیین پیامدهای مدگرایی بهعنوان یکی از پیامدهای سبک زندگی غربی است تا بدین وسیله تعارض این رفتار سبکی با سبک زندگی اسلامی هویدا گردد. برای دستیابی به این مقصود و با روش توصیفی و تحلیلی، تلاش شده است هندسه مدگرایی در اندیشه وبلن با استفاده از شیوه آنتولوژی ترسیم گردد؛ به همین منظور مفهوم مد و مدگرایی و مفاهیم مرتبط با این دو مفهوم از کتاب <em>نظریه طبقه مرفه</em> تورستین وبلن گرفته شده و ارتباط معنایی میان آنها براساس ضوابط آنتولوژی برقرار گردیده است. داده تحقیق این است که مفهوم مد و مدگرایی از نظر وبلن پیامدهای خسارتباری هم در حوزه اندیشه و هم در حوزه اخلاق دارد؛ یعنی این ناهنجاری اجتماعی، از نظر وجودی، هم در حوزه اندیشه و هم اخلاق، تأثیر جبرانناپذیری میگذارد و این ارتباطات در متن مقاله به تصویر کشیده شده است.https://jikm.isca.ac.ir/article_69647_c34f671f7359cff9480c2627742d1a4e.pdfپژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامیمدیریت دانش اسلامی2476-72552بهار و تابستان (پیاپی 3)20200320A New Project in Indexing Islamic Sciencesطرحی نو در نمایهسازی علوم اسلامی1011226964810.22081/jikm.2021.58040.1037FAمرتضیمتقی نژادعضو هیات علمی مرکز اطلاعات و مدارک اسلامیJournal Article20200423Indexing the content of Islamic science resources is one of the most important things that needs to be done; What's more, due to the vastness of time and information, reaching all the content that plays a role in judgments is considered impossible for a person without a profile. This article, which is based on the library research method and is based on description and analysis, describes the following conditions for the method of indexing the resources of Islamic sciences. 1. Complete adherence to the term. 2. Use the full term. 3. Do not use terminology. 4. Not using idiomatic terms. 5. The criterion for combining indexes should be the unity of the subject and nothing else. 6. Based on knowledge, indexes should be stored, not based on books. 7. Do not use common terms. 8. The index of a science should be included in the term of the same science. 9. Mention the author's name in the indexes. indexes In addition, a critical look has been given to the indexing method of the Research Institute of Islamic Information and Documents, which critiques include: 1. The use of analytical terms. 2. Use of idiomatic terms. 3. Use of referential terms 4. .Failure to mention the author's name in the indexes. 5. Save the indexes based on the book 6. Use common terms to store. 7. Save indexes in unrelated science termsنمایهسازی محتویات منابع علوم اسلامی از ضروریترین کارهایی است که باید انجام بگیرد؛ چه اینکه به جهت گستردگی زمانی و اطلاعاتی، رسیدن به تمام محتوا که نقشی در نسبتها و قضاوتها دارد، بدون نمایه، براش شخص کاری غیرممکن است. این مقاله که با روش تحقیق کتابخانهای انجام شده و براساس توصیف و تحلیل است، برای رسیدن به اهدافی که در نمایهسازی ذکر شده، شرایط ذیل را برای روش نمایهسازی منابع علوم اسلامی، بیان کرده است: 1. پیروی کامل از اصطلاحنامهها؛ 2. استفاده از اصطلاح کامل؛ 3. از اصطلاحات اشارهای استفاده نشود؛ 4. استفادهنکردن از اصطلاحات عطفی؛ <br /> 5. ملاک ترکیب نمایهها، وحدت موضوع باشد نه چیزدیگر؛ 6. نمایهها براساس دانش ذخیره شوند نه براساس کتاب؛ 7. از اصطلاحات مشترک استفاده نشود؛ 8. نمایه مربوط به یک علم زیرمجموعه اصطلاح همان علم قرار گیرد؛ 9. ذکر نام مؤلف در نمایهها. درضمن نگاهی نقادانه هم به روش نمایهسازی پژوهشکده اطلاعات و مدارک اسلامی شده است که براساس واژهها و موضوعات کنترلشده با استفاده از منابع معیار از قبیل اصطلاحنامهها به سرانجام رسیده است. نقدها عبارتاند از: 1. استفاده از اصطلاحات تجزیهای؛ 2. استفاده از اصطلاحات عطفی؛ 3. استفاده از اصطلاحات اشارهای؛ 4. عدم ذکر نام مؤلف در نمایهها؛ 5. ذخیره نمایهها براساس کتاب؛ 6. استفاده از اصطلاحات مشترک برای ذخیره؛ 7. ذخیره نمایهها در اصطلاحات علوم غیرمرتبط.https://jikm.isca.ac.ir/article_69648_884658a12de79c5753e46c049210cc04.pdfپژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامیمدیریت دانش اسلامی2476-72552بهار و تابستان (پیاپی 3)20200320Development of the Realm of Islamic Ethics
in the Era of Imam Khomeiniتوسعۀ قلمرو علم اخلاق اسلامی در عصر امام خمینی (رحمةالله)1231516964910.22081/jikm.2021.56480.1032FAمحمدعالمزاده نوریعضو هیات علمی پژوهشکده اخلاق و معنویت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی0000-0002-2067-1659Journal Article20200104The realm of ethics is divided into four areas: servitude ethics, individual ethics, social ethics, and the ethics of relation to the environment (other beings). In this division, which has been much welcomed and overshadowed by the recent type of moral books, there is a logical comprehensiveness and complete coverage, and no other person can be imagined in its breadth; But at the same time, some of the details of these four areas have been neglected and these topics have been omitted in the old and new books of ethics. Our infiltration of these axes is due to the blessings of the Islamic Revolution and Imam Khomeini's epistemological school. By creating a deep social attitude, Imam Khomeini has expanded the scope of all Islamic sciences, including the knowledge of Islamic ethics. This profound Islamic view has made the field of social ethics very different from its predecessor and has provided a more comprehensive picture of it. This article explains this development analytically.قلمرو علم اخلاق به چهار حوزۀ اخلاق بندگی، اخلاق فردی، اخلاق اجتماعی و اخلاق رابطه با محیط پیرامونی (سایر موجودات) تقسیم شده است. در این تقسیمبندی که بسیار از آن استقبال شده و بر نوع کتابهای اخلاقی اخیر سایه افکنده است، جامعیت منطقی و پوشش کامل وجود دارد و فرد دیگری در عرض اقسام آن تصور نمیشود؛ اما در عین حال از محورهایی از تفاصیل این حوزههای چهارگانه غفلت شده و این محورها در کتابهای قدیم و جدید اخلاق از قلم افتادهاند. تفطن ما به این محورها به برکت انقلاب اسلامی و مدرسۀ معرفتی امام خمینی است. امام خمینی با ایجاد نگرش عمیق اجتماعی، قلمرو همۀ علوم اسلامی و از جمله دانش اخلاق اسلامی را به شکل مبسوطی گسترش داده است. این نگرش عمیق اسلامی، حوزۀ اخلاق اجتماعی را با صورت پیشین خود بسیار متفاوت ساخته و تصویر جامعتری از آن عرضه کرده است. این مقاله به روش تحلیلی این توسعه را تبیین میکند.https://jikm.isca.ac.ir/article_69649_97f82871836a4e394e8e2791c270a1f0.pdfپژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامیمدیریت دانش اسلامی2476-72552بهار و تابستان (پیاپی 3)20200320Classification of Knowledge in Islamic Era of Iran and the Reflection of Exact Sciences in Itطبقهبندی دانش در ایران دوره اسلامی و انعکاس علوم دقیقه در آن1521726965010.22081/jikm.2021.59626.1043FAامیدمسعودی فرعضو هیات علمی دانشگاه پیام نورJournal Article20201215The division of sciences began with Aristotle's work in the world of knowledge, and today the classification of sciences is one of the most important topics in the philosophy of science. The division of sciences has always been of interest to scientists in the Islamic world. In the middle ages, the perspective of each science was clarified with other sciences, and the geometry of sciences in Islamic civilization was determined. Farabi is the founding philosopher in the precise classification of sciences, especially the minute sciences in the Islamic world. The second to the seventh centuries AH was the period of the flourishing of sciences in Islamic lands, as a result of which science or the technique of classifying sciences emerged and played an important role in the development of knowledge. The division of sciences in Islamic civilization has been linked to the administration and management of society. Minute sciences constitute a major part of knowledge and these sciences are somehow related to mathematics. Exact sciences are considered from two aspects: the role of these sciences in Islamic lands and the effects of Islamic teachings on exact sciences. In this research, the issue of minute sciences among Islamic thinkers up to the seventh century has been addressed and the theoretical foundations of its division have been addressed. The research method is library.تقسیمبندی علوم با کار ارسطو در جهان دانش آغاز گردید و امروزه طبقهبندی علوم از مباحث مطرح فلسفهٔ علم است. تقسیمبندی علوم همواره مورد توجه دانشمندان جهان اسلام بوده است. در دوره میانه چشمانداز هر دانش با علوم دیگر روشن گردید و هندسه علوم در تمدن اسلامی مشخص گردید. فارابی فیلسوف مؤسس در طبقهبندی دقیق علوم بهویژه علوم دقیقه در جهان اسلام است. سدههای دوم تا هفتم هجری قمری دوران شکوفایی علوم در سرزمینهای اسلامی بود که به تبع آن علم یا فن طبقهبندی علوم سر برآورد و در مسیر رشد دانش نقش مهمی ایفا کرد. تقسیمبندی علوم در تمدن اسلامی پیوند با اداره و مدیریت جامعه داشته است. علوم دقیقه بخشی عمده از دانشها را تشکیل میدهند و این علوم بهگونهای با ریاضیات ارتباط دارند. به علوم دقیقه از دو جنبه «نقش این علوم در سرزمینهای اسلامی» و «تأثیرات آموزههای اسلامی بر این علوم» نگریسته میشود. در این تحقیق به مسئله علوم دقیقه در میان متفکران اسلامی تا سده هفتم و به مبانی نظری تقسیمبندی آن پرداخته شده است. روش پژوهش مقاله، کتابخانهای است.https://jikm.isca.ac.ir/article_69650_47200cfd856ad4bbcb7d64cb4c42cba4.pdf