2024-03-28T12:51:35Z
https://jikm.isca.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=93
مدیریت دانش اسلامی
1394
1394
پیش شماره
سخنی باخواننده
محمد هادی
یعقوب نژاد
نظم پذیری و سازمان دهی در فعالیت های مختلف انسانی، یکی از خصلت های بارز اوست که احساس نیاز به آن، با افزایش و تنوع عناصر موجود در محیط زندگی او فزونی یافته است. تواناییِ طراحی و سازماندهی، و مدیریتِ مبتنی بر آن، یکی از قابلیت های انسانی است که بنا به ضرورت، هم راه با فکر و اندیشه ی او، رو به پیشرفت بوده است، به شکلی که انسان برای مدیریتِ هر نوع کار و محیطی، طرح خاصی تدوین کرده است. سؤال اساسی این است که برای مدیریت علم و دانش چه راهکاری وجود دارد و از زاویه نگاه مدیریتی چگونه می توان علوم، از جمله علوم اسلامی را مدیریت کرد؟. توجه به علم از نگاهِ مدیریتی و یافتن راه های متناسب با مدیریت علوم اسلامی، مقوله ای حائز اهمیت وبرنامه ای بنیادی است که از نگاهی فرا رشته ای باید مورد کنکاش قرار گیرد. حقیقت آن است که علم و دانش، از جمله دانشهای اسلامی به عنوان اصلی ترین محصول که بر مبنای فرهنگ ومعارف الهی وبا تلاش اندیشوران مسلمان تولد یافته، از قاعده نظم پذیری و سازمان دهی مستثنی نیست و می بایست برای مدیریت قاعده مند آن از روشی علمی بهره جست تا ضمن ایجاد نظم و سازماندهی، و تسلط نسبی بر داشته های علمی ومعرفتی، زمینه ارائه آن به مخاطب مطلوب در فرصت مطلوب و با کیفیت مطلوب را فراهم آورد و با گسترش آن در سطح ملی و فراملی، افق های جدید را برای ارتقاء و تولید علم بازکرد. این نشریه درپی آنست که با واکاوی مسئله مدیریت دانش اسلامی در فضایی علمی و فرخوانی نخبگانی، راه هایی را به سوی مدیریت دانش اسلامی به وجهی قاعده مند و مبتنی بر روشی علمی جستجو کند. راهبرد اصلی در انتشار این مجله، نشر الکترونیکی است تا با بهره گیری از فن آوری، ضمن دریافت مقاله ها، و دیدگاه اندیش ورزان ، دسترسی کاربران را در سطحی وسیع و گسترش پذیر فراهم سازد.
سخنی با خواننده
2015
09
23
3
4
https://jikm.isca.ac.ir/article_476_47815eb7135aaadf4eb41686e16c6d64.pdf
مدیریت دانش اسلامی
1394
1394
پیش شماره
رهیافتی مدیریتی به دانش اسلامی
محمد هادی
یعقوب نژاد
دانش اسلامی که آمیزه ای ازعلوم و معارف اسلامی ونیز دانسته ها، استعدادهاو تجربه های عالمان مسلمان است؛ ریشه در عقل و وحی دارد و بدین سبب ناظر بر شئون مادی و معنوی و نیز دنیوی و اخروی انسان است و برای همین می تواند به عنوان روح علوم به دیگر دانش ها جهت دهد و آنها را علاوه بر شئون مادی در جنبههای معنوی انسانی نیز اثربخش سازد، سؤال اساسی این است که از زاویه نگاه مدیریتی چگونه می توان علوم اسلامی را مدیریت کرد و برای مدیریت آن چه راهکاری وجود دارد؟ پاسخ به همین پرسش، دراین اثر، مورد نظر است. که این مقاله؛ با تبیین مفهوم علوم اسلامی و مدیریت دانش، تأثیر فن آوری در مدیریت دانش را بازگو نموده و نظام های دانش مدار را مهم ترین رهیافت مدیریتی در علوم اسلامی معرفی کرده است.
مدیریت علوم اسلامی
نظام های دانش مدار
اصطلاحنامه ها
مدیریت دانش
2015
09
23
5
22
https://jikm.isca.ac.ir/article_478_99963fcca6c89106719d66b99b34fbd0.pdf
مدیریت دانش اسلامی
1394
1394
پیش شماره
چالش ها ی فراروی بکارگیری اصطلاحنامه در مدیریت دانش اسلامی
مهدی
نجیبی
نوشتار پیش روی ارائه تجربیاتی است که در طی سال ها کار نظری و عملی در حوزه تدوین اصطلاحنامه های علوم اسلامی بدست آمده است. تمرکزاصلی این مقاله بر چالش های فراروی بکارگیری اصطلاحنامه های علوم اسلامی به منظور مدیریت دانش اسلامی بخصوص در بخش شناخت صحیح اصطلاحات یک شاخه از شاخه های علوم و معارف اسلامی و پرهیز از خلط میان نگاتشت اصطلاحنامه ی علوم و نمایه سازی متون است. از این رو، پس از تبیین ارتباط میان مدیریت دانش اسلامی با فناوری های نوین اطلاعات و علم اطلاعات و دانش شناسی؛ به نقش اصطلاحنامه ها به عنوان ابزار مدیریت اطلاعات که کمک بزرگی به مدیریت دانش می نماید، اشاره شده و مباحثی، همچون: تعریف اصطلاح، زبان اصطلاحنامه ای و ساختاری، انواع اصطلاح، روابط میان اصطلاحات مطرح گردیده و به چالش هایی در هریک از آنان اشاره شده و راهکارهایی برای برون رفت از آن ها به اختصار بیان شده است.
اصطلاحنامه
اصطلاحنامه علوم اسلامی
علم اطلاعات و دانش شناسی
مدیریت دانش
مدیریت دانش اسلامی
مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی
2015
09
23
23
38
https://jikm.isca.ac.ir/article_479_c65b957879b5ad1225d69e6f2be4439c.pdf
مدیریت دانش اسلامی
1394
1394
پیش شماره
سازماندهی محتوایی علوم اسلامی از طریق نمایه سازی موضوعی به روش ترکیبی
سید تقی
واردی
سازماندهی اطلاعات، راهکار مناسب و مقبولی برای مدیریت اطلاعات و تمهیدی برای مدیریت دانش به شمار می آید. علوم اسلامی در بین سایر علوم بشری بخاطر توجه فراوان مسلمانان و حتی غیر مسلمانان به آن، نیاز مبرم به سازماندهی اطلاعات و بالاتر از آن، مدیریت محتوایی آن دارد. نمایه کردن منابع علوم اسلامی گام مؤثری در سازماندهی اطلاعات آن می باشد. اما نمایه های رایج فعلی اطلاعات، که برای سازماندهی سایر علوم به کار گرفته می شود، به صورت تک اصطلاحی است و این روش گر چه مقداری زیادی از سازماندهی اطلاعات را زیر پوشش قرار می دهد، ولی کافی و مستوفا نیست و کاربر را به مقصد نهایی نمی رساند. آنچه در این مورد می تواند اطلاعات را به خوبی سازماندهی و کاربر را به خواسته اصلی اش رهنمون و رضایت وی را جلب کند، نمایه ترکیبی است، که با انتخاب دو یا چند اصطلاح و چینش آنها به صورت ترکیبی ، یک چکیده نمایی تشکیل می گردد و موضوع مورد نظر را به روشنی نشان می دهد و این روش نمایه سازی، نوآوری و ابتکاری در سازماندهی اطلاعات محسوب می شود و می تواند انقلابی در این حوزه به وجود آورد.
سازماندهی اطلاعات
مدیریت دانش
نمایه سازی
علوم اسلامی
2015
09
23
39
51
https://jikm.isca.ac.ir/article_480_cdb3086a08b8d007e5b8f4c59d41c7e0.pdf
مدیریت دانش اسلامی
1394
1394
پیش شماره
نقش مهندسی مفاهیم اخلاقی در کشف نظام اخلاقی اسلام
سید مهدی
مجیدی نظامی
حسین
حسن زاده
بسیاری از آثاری که در حوزه اخلاق اسلامی نگاشته شده است ناظر به ارائه نظام اخلاقی نیست؛ برخی درصدد تبیین نظام اخلاقی اسلام برآمده و با همین عنوان آثاری نیز ارائه دادهاند اما آنچه در عمل مشاهده میشود بیان کلیاتی مرتبط با نظام اخلاقی است و اثری از جزئیات و تفاصیل روابط درونی اضلاع یک نظام که لازمه قطعی آن میباشد به چشم نمیخورد. گرچه عدهای سعی کردهاند با بیان مؤلفههای نظام اخلاقی اسلام به حل این مشکل بپردازند؛ لیکن نقیصهای که در تبیین نظام اخلاقی اسلام به چشم میخورد صرفاً با بیان کلیاتی از قبیل مؤلفهها برطرف نمیشود بلکه آن نیازمند کشف همه ابعاد ، زوایا و روابط درهمتنیده میان آن است. در این مقاله تلاش بر این است با بهره گیری از ابزارهای مهندسی محتوا نظیر اصطلاح نامه و هستان شناسی، راهکاری منطقی جهت کشف نظام اخلاقی اسلام ارائه شود.
نظام اخلاقی اسلام
مهندسی مفاهیم اخلاقی
اصطلاح نامه
هستان شناسی
2015
09
23
52
71
https://jikm.isca.ac.ir/article_482_1ccfca8d71b0d21c3a99641c88b6a54f.pdf
مدیریت دانش اسلامی
1394
1394
پیش شماره
«مسایل جدید کلامی»و رده بندی مباحث آن
مرتضی
متقی نژاد
نگارنده در این نوشتار بعد از پذیرش تحول و تجدد در زمینه ی مسایل، روش ها، مبانی ومبادی علم کلام و...ولی به جهت تغییر نکردن موضوع و غرض وهدف علم کلام، این نوع تحولات را تحول در ماهیت علم به حساب نیاورده است. از طرفی دیگر قایلان به تغییر ماهیت، ادله متقنی هم برای ادعای خودشان ندارند. سپس مسایل جدید کلامی را به عنوان هر نوع تحول مرتبط علمی- اعم از مسایل مرتبط ، روش های مرتبط، مبانی مرتبط و .... - با باورهای دینی اعتقادی و غیراعتقادی مطرح کرده است. و براساس تعریف فوق ساختار مسایل جدیدکلامی به قرار ذیل خواهد بود:
مسایل جدید کلامی
کلام جدید
ردهبندی
ساختار علم
2015
09
23
72
88
https://jikm.isca.ac.ir/article_503_e35f25921dcdfdd233fdb11b91f3065b.pdf
مدیریت دانش اسلامی
1394
1394
پیش شماره
بررسی تاثیر کتابخانه های پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی بر ارتقاء سواد اطلاعاتی کاربران
محمدابراهیم
پیرنظریان
سید مهدی
طاهری
نفیسه
احمدی
پژوهش حاضر با هدف تبیین تأثیر کتابخانههای پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی بر ارتقاء مهارتهای سواد اطلاعاتیکاربران با روش پیمایشی-توصیفی انجام شد. جامعه پژوهش را 440 نفر از کاربران کتابخانههای عمومی و تخصصی پژوهشگاه (دارای مدرک کاردانی به بالا) تشکیل میدادند که بر اساس روش تصادفی ساده 205 نفر از میان آنها انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه طراحی شده بر اساس مولفههای موجود در منابع معتبر بود. از میان 205 پرسشنامه توزیع شده، 174 پرسشنامه توسط کاربران تکمیل گردید. یافتهها حاکی از آن است که کتابداران کتابخانههای پژوهشگاه تاثیر متوسطی در ارتقای سواد اطلاعاتی کاربران دارند. در حالی که فناوریها و امکانات موجود در کتابخانههای پژوهشگاه نقش موثرتری را در ارتقای سواد اطلاعاتی کاربران ایفا نمودهاند. امتیاز به دست آمده برای میزان تاثیر آموزشهای ارائه شده توسط کتابخانه به کاربران بیانگر وضعیت نامطلوب این عامل است. عامل بعدی یعنی کاستیهای موجود در کتابخانههای پژوهشگاه موانع زیادی برای ارتقای سواد اطلاعاتی کاربران ایجاد نمودهاند. به طور کلی برآیند تاثیر عوامل مورد بررسی تاثیر نسبتاً مطلوب کتابخانههای پژوهشگاه بر ارتقای سواد اطلاعاتی کاربران را نشان میدهند. در میان عوامل نیز کاستیها بیشترین تاثیر را نسبت به دیگر عوامل بر ارتقای سواد اطلاعاتی کاربران داشتهاند. در پایان پیشنهادهایی برای بهبود وضعیت عوامل موثر بر ارتقای سواد اطلاعاتی به کتابخانههای پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ارائه شده است.
ارتقاء
سواد اطلاعاتی
کاربران
کتابخانه های پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
2015
09
23
89
104
https://jikm.isca.ac.ir/article_505_65df4ea88c77f5d6c58668aa66c6237a.pdf